Danmarks største Zonta klub får ny præsident

Vinimportør Annelise Ladegourdie fra Ladegourdie Vinimport i Nærum tiltræder nu som ny præsident for Danmarks største Zonta klub, København I, der er en del af det internationale ligestillings- og businessnetværk Zonta International. Annelise Ladegourdie er 2. generation i Ladegourdie Vinimport og er kendt for at tage nye initiativer i vinbranchen, blandt andet for hendes vinskole ”Qvinde, kend din vin”.

Annelise Ladegourdie, overtog i 1998 firmaet Ladegourdie Vinimport efter sin franske far, Cyril Ladegourdie, og sin danske mor, Ane, og har videreudviklet firmaet og dets portefølje, så det nu primært arbejder med at dække erhvervskunders totale vinforbrug. Hun har yderligere som den første i vinbranchen taget FN Verdensmålene til sig som en aktiv del af virksomhedens CSR-politik, der omfatter verdensmålene 12, 17 og 5 hvor sidstnævnte omhandler ligestilling.

Zonta København I er, med sine 45 medlemmer fra en bred vifte af erhverv, den største af de 21 Zonta klubber fordelt over hele Danmark, og her som overalt i landet sker der en aktiv indsats for at fremme kvinders status, både lokalt og internationalt. Klubben søger også at fremme unge kvinders interesse og muligheder både for at yde en frivillig indsats og for at påtage sig lederposter, bl.a. ved at give legater til unge mellem 16-19 år, der gør en frivillig indsats, og til fremragende kvindelige business-studerende.

Annelise har selv erfaringer med at være kvinde i en mandsdomineret verden og siger om sine første år i branchen: ”I starten måtte jeg kæmpe en del for at få respekt, da det gik op for mig at jeg ufrivilligt havde meldt ind i en ’mandeklub’. Når jeg deltog i vinarrangementer for branchefolk, blev jeg mødt med stilhed og jeg blev ignoreret når jeg udtalte mig om vin. Jeg lignede jo ikke en, der havde forstand på vin. Jeg var jo en kvinde.”.

Zonta arbejder globalt for kvinders ligestilling og for at forbedre kvinders vilkår via uddannelse og projekter. Om sit engagement i Zonta siger Annelise Ladegourdie:  ”Jeg har været med i Zonta siden 2008 og jeg bliver inspireret af at arbejde sammen med andre travle kvinder, som bruger fritid til at fremme ligestilling verden over. Zonta arbejder sammen med UNICEF og UNFPA for at afskaffe børneægteskaber og sikre alle piger en uddannelse, og vores lokale projekter støtter blandt andet Bydelsmødrene og Oceans of Hope”.

Internationalt har Zonta projekter i samarbejde med UNICEF og UNFPA i Afrika, Indien og Nepal, hvor man bekæmper børneægteskaber og på Madagaskar, hvor man hjælper pigerne til at blive i skole.

Hun har i 12 år været aktiv i Zonta, og overtager nu roret, hvor hendes klare mål som siddende præsident er at tiltrække yngre erhvervsaktive kvinder og at sikre klubbens fortsatte trivsel. ”Jeg ser frem til sammen med klubbens medlemmer at gennemføre igangværende projekter og udbrede kendskabet til det kæmpe arbejde, der bliver gjort i Zonta International for at forbedre kvinders situation” siger Annelise Ladegourdie.

Mere om Zonta i Danmark og København I findes på www.zonta.dk

Yderligere oplysninger kan fås hos Annelise Ladegourdie, info@ladegourdie.dk (og på hjemmeside: www.ladegourdie.dk)

Se også nedenstående omtale i medierne:

Villabyerne

Børsen